Jeg er leder av undervisning i det digitale klasserommet. Hvordan leder jeg denne undervisningen? For meg er dette det store emnet jeg ønsker å bli mer bevisst på og lære mer om. Etterhvert ønsker jeg å finne min egen vei; konsolidere det jeg vet er bra, forandre på praksis som ikke gir de resultatene jeg ønsker, lære mer om digitale ressurser og verktøy, og anvende dem i mine fag; spansk på alle nivåer og Kommunikasjon og kultur 1 og 3.
Pcen har kommet for å bli. Det samme har læreren, klasserommet og de ytre rammene for undervisningen (dog endres læreplaner, forskrifter og vurderingsformer - men menneskenes hjerter osv....) - det er bare elevene som kommer og går. Og de kommer med ulike utgangspunkt når det gjelder digtital kompetanse - det er lett å se i mine fag som ikke har lærebok (spansk nivå III og Kommunikasjon og kultur) Vi lærere forutsetter (og frykter) at de er så digitalt dyktige - men det viser seg gang på gang at organisering av Onenote (digital ringperm), deltakelse i utforming av wikier, kildebruk etc er vanskelig og utfordrende for mange.
Opplæring i digitale verktøy, kildebruk og nettvett må være en del av undervisning i faget - men jeg merker selv at det nedprioriteres , ofte pga tidsnød. Slik skaffer en ris til egen og elevenes bak...
Mine ønsker er at jeg gjennom å delta i dette studiet må
- få økt bevissthet om egen praksis
- tilegne meg gode kunnskaper om egnede digitale verktøy
- utvikle gode evner som leder i det digitale klasserommet
- bli en god samarbeidspartner for mine kollegaer fjern og nær
Flott og tankevekkende blogg. Dette å være leder i "det digitale klasserom" er en utfordring. Hvordan skal jeg bruke min roll?
SvarSlettfine refleksjonar; håper du får nytte av studiene i dette arbeidet :)
SvarSlettGrundig arbeid, Margrethe. Lykke til videre. Ser det er mye å lære av deg!
SvarSlett